1 beer = geen beer

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
wagon
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2014, 13:17
Contacteer:

1 beer = geen beer

Bericht door wagon » 21 jan 2014, 11:01

Beste allen,

Ik zit de laatste tijd met een soort van dillema,

Iemand in mijn omgeving zei laatst,
"1 beer is geen beer" en hoewel ik het in eerste instantie afdeed als een grappig bedoelde zin, denk ik er steeds meer over na.

Is 1 beer wel een beer?

Met 1 beer kun je je nooit voortplanten, wat zou betekenen dat er dan geen beer is. Ook kun je, in het geval van 1 beer, nooit aantonen dat het ECHT een beer is, want je referentie is dan weg.

Mocht er toch 1 keer kunnen bestaan, is het dan wel zinnig voor die beer om te "zijn"?


Graag jullie visie op het dillema "1 beer is geen beer".

Wagon~

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 jan 2014, 14:41

In ieder geval is het voor die beer fijn om een unieke beer te zijn.

Verder zou ik zeggen:

'Schuif alle leeuwen en beren op zij
Voel je vrij'

Welkom trouwens op dit rustige forum.

Tegenvraag:
Hoe zit het als je de beer door God vervangt?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 21 jan 2014, 15:23

Hallo welkom,

ik weet niet meer waarvoor dit ook alweer een uitdrukking was, volgens mij ook zoiets als van op één been kun je niet lopen en zo, als het er om gaat liever twee borrels te nemen.

Herman Philipse heeft in een hoorcollege wel eens betoogd dat voor uitspraken als "alles is..." het onderscheidende wegvalt. Als bijvoorbeeld alles "Wil tot Macht" is (Nietzsche) dan kun je eigenlijk geen onderscheid meer maken want niets is dan geen Wil tot Macht. Bij één beer kun je juist heel goed een onderscheid maken, want niets is verder nog beer, maar je had het dan ook anders kunnen noemen, zolang het maar een naam heeft die voor niets anders geldig is. Dan wordt het wel moeilijk om te bewijzen dat de enkele beer een beer is, dat is dan meer iets van een afspraak hoe we dat enkele dier gaan noemen. Ik neem aan dat er al gauw mensen het oneens zijn, want er is geen referentie. De één wil het vergelijken met een hond, de ander met een kat en dan een naam geven die refereert aan hond of kat.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 28 jan 2014, 22:26

Een beer is een beer. Referentiekader of niet met uitsterven bedreigd of niet, het object heeft als naam 'beer' dus is een beer een beer, 1 beer is geen beer lijkt mij dan ook volstrekt onjuist tenzij je als taalgrap het engels en het nederlands er bij gaat betrekken 1 beer (bier) is geen beer (dier), maar goed verder weet ik dus niet in welke context dit gezegd is, maar het komt op mij over als volstrekt onjuist tenzij de diepere lading van deze zin wordt uitgelegd dan zou ik misschien begrijpen waar het vandaan komt.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

neus

Bericht door neus » 29 jan 2014, 16:04

komt inderdaad uit het Engels:

zie onderaan op:
http://en.wikiquote.org/wiki/Beer

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 29 jan 2014, 19:17

dat werpt wel een heel ander licht op dit onderwerp en in dat pespectief kan ik mij de waarschijnlijke sociale context waarin dit gezegd is wel voorstellen en we zullen het dan maar houden op een slechte vertaling :greins: hoe dan ook :cheers:
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

neus

Bericht door neus » 29 jan 2014, 19:56

door het uitblijven van reacties van de originele berichtgever vermoed ik dat het hier gaat om een flauwe grap om de "filosofen" bezig te houden

In mijn leven ben ik wel meer mensen tegen gekomen die eindeloos kunnen debatteren over 1=0

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 29 jan 2014, 20:18

Niks mis mee, toch als men met voldoende argumenten deze stelling kan verdedigen kan best een leuk debat ontstaan
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten