Wantrouwen in democratie versus onrust

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Wantrouwen in democratie versus onrust

Bericht door yopi » 04 okt 2013, 14:45

https://decorrespondent.nl/118/europa-g ... 4-ffc06b0a

Een artikel van 'De Correspondent', waar ik op geabonneerd bent en die vrij gequote mogen worden door de leden.

Ik ben benieuwd of hier nog mensen zijn die antwoord hebben op de vraag onderaan het artikel:
Mijn vraag van vandaag: hoe komt het dat die neergang van vertrouwen in de democratie niet tot meer onrust leidt?
????

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 okt 2013, 15:02

Mogelijkheden:

* Eigenlijk vinden de mensen het wel best zo

* De mensen zijn stiekem het meest geïnteresseerd in hun eigen wereld

* Mensen denken dat ze toch niks in te brengen hebben

* Veel geschreeuw en weinig wol

* Mensen willen voor geen goud ruilen met politici en zelf politiek actief worden

* De mensen zijn allemaal depressief als het om de grotere wereld gaat

neus

Bericht door neus » 06 okt 2013, 13:54

Ik denk het tweede punt dat je noemt:

mensen zijn teveel met hun eigen problemen/zorgen bezig

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 okt 2013, 13:08

Laat die werkloze Nederlanders toch iets nuttigs doen als ze een uitkering hebben. Bijvoorbeeld een dagje bij de ROTEB werken :greins:

Leuk trouwens dat je die David van Reybrouck ook gehoord heb.
Ik heb hem ook in buitenhof gezien (of was het boeken), waar hij behoorlijk aan het woord kwam.

Ik ben benieuwd wat je denkt van zijn ideeën over loting als aanvulling op de democratie hier. Het is zo'n idee van dat politici en kiezers eens allebei de kanten van die democratie ervaren. Misschien ook zo iets als een 'Brede Maatschappelijke Discussie'. Die dan es een keer niet opzij gelegd wordt door de politici.

Ik snap het nog steeds niet precies, maar ik probeer de discussie op De Correspondent te volgen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 okt 2013, 15:12

Reybrouck zegt:
Er wordt al veel geëxperimenteerd met loting. In IJsland bijvoorbeeld hebben 25 burgers in vier maanden tijd een nieuwe Grondwet geschreven die vervolgens met 70 procent van de stemmen door de bevolking is goedgekeurd. Op de traditionele manier, langs partijpolitieke lijnen in het parlement, was het nooit zo snel gegaan, en was er ook nooit zo'n eensgezindheid geweest. In Ierland zijn 66 ingelote burgers en 33 partijpolitici samen bezig een aantal artikelen uit de Grondwet te herschrijven. Het gaat daarbij om onderwerpen die electoraal erg gevoelig liggen, zoals het homohuwelijk en godslastering, onderwerpen die partijpolitiek bijna niet zijn op te lossen.
Als ik er in het algemeen over nadenk heb ik eerlijk gezegd het gevoel in drijfzand terechtgekomen te zijn en krijg ik de neiging mijn schouders maar op te halen.

Toch zou er eens serieus breed over gebrainstormd moeten worden
...

Bijna 17 miljoen mensen. Dan was het toch makkelijker in Athene waar loting de grootste rol gespeeld schijnt te hebben in het kiezen van bestuurders (vlgs. Reybrouck).

nx
Posts in topic: 1
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 20:17

Als democratie opium voor het volk is, is het volk waarschijnlijk verslaafd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 okt 2013, 14:49

Dat van Ijsland ziet er inderdaad wel anders uit ..

..

Ik vind het in het algemene termen verwoorden in de grondwet juist wel goed. Dan is er tot overeenstemming te komen.
Wetten en jurisprudentie maken het dan meer specifiek hanteerbaar. En je respecteert de rechtspraakpoot van de trias politica.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 okt 2013, 15:03


Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 okt 2013, 14:16


Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2013, 15:13

Tsja ... statistieken/onderzoeken.

Er zijn er hier heel wat voorbijgekomen.

Deze is wel opmerkelijk omdat er duidelijk van een stijging in vertrouwen sprake is.
Ik ben even sprakeloos ..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten