Spiralen

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Spiralen

Bericht door yopi » 29 okt 2014, 17:17

Een kenmerk van spiralen - en dan spiralen opvatten in zeer algemene zin -
is dat ze zich verwijderen van hun oorsprong.
Een beweging dus vanuit hun oorsprong die zich verplaatst.
Die anti-holistische idee waar ik het elders over had gaat er over dat toeval hier een belangrijke plaats in neemt.

Het toppunt hiervan vind ik de Brownse beweging. Die wiskundig een formule oplevert dat uitgezet in de tijd je laat inzien dat toeval in een formule te vatten is. En laat zien dat zo'n volstrekt toevallige beweging altijd verder van de oorsprong raakt. Ook al die af en toe zijn oorsprong weer kruist. Dit laatste steeds zeldzamer.

Dat is een bewijs voor de pijl van de tijd. Het is ook een bewijs voor het feit dat toevallige bewegingen van deeltjes in een gesloten vat druk uitoefenen.

Waar ik dus in mijn lezingen over spiralen over gehoord heb is dat spiralen een rol spelen in biologische verschijnselen.
Het gaat dan over individuele cellen die een cyclus vertonen die vergelijkbaar zijn met een organisme en verklaard kunnen worden uit de eigenschappen van die individuele cellen. Die gedragen zich als een soort nieuw individu - van buitenaf gezien - die een evolutionair voordeel oplevert voor die 'onderschikte' individuen.

En dat gaat zo ver dat je ze zelfs een waarneming kan toedichten die aanwezig zijn in hogere organismen. De docent die die lezing gaf kwam bijna klaar is zijn enthousiasme om alles in eenvoudige mechanismes te kunnen verklaren.

Dat is het anti-holisme wat me intrigeert.
Omdat mijn waarneming is dat er altijd in voorstadiums sprake is van mechanistische verschijnselen die later - via misschien een sprong - tot meer bijzondere nieuwe dingen leiden in de hiërarchie van het levende.

Bijvoorbeeld: Kruidje-roer-me-niet of vleesetende planten die een insect insluiten om die te verteren.

Het grote beeld is wat mij betreft: Een spiegelbeeld dat in eerste instantie alleen gereflecteerd en in een later stadium tot een eigen leven komt.

Dat past natuurlijk alleen in een heelal waar de natuurwetten nog niet volledig vastgelegd zijn. Een magisch beeld, onderwerp van Fantasy verhalen en mythes.

De enigste hoop is dat er zo iets bestaat als de Phoenix die uit zijn as op kan staan. Kortom: Ik ga nog steeds door op Neus' zijn gedachte.
Alleen heeft hij weer kans gezien met zijn masochisme om dat weer ongedaan te maken .. (net als met die huichelarij)

(Maar ik las al weer dat af en toe het geloof ook dát weer in zijn tegendeel deed veranderen .. Cioran zou er een puntje aan kunnen zuigen)

Nou ja. Wil je aan de spiegelwereld van de gedachten ontsnappen zal je enig geweld moeten gebruiken. Maar dan nog blijf ik op het standpunt staan dan die spiegelwereld de enige rechtvaardiging is van de menselijke soort.

Gezwollen? Ik dacht het wel! Zeg er maar es iets op ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 29 okt 2014, 18:24

Zie ook mijn andere bijdrage over spiralen, en over dat masochisme wil ik wel een keer persoonlijk praten. Ik denk heel goed te weten hoe ik een evenwicht kan bewaren tussen kwellen en gekweld worden, om het een te kunnen doen, kwellen (dus een voorsprong hebben af en toe) zal je het ander moeten kunnen ondergaan. Gekweld worden komt dan inderdaad op uitnodiging.

Maar goed over de oorsprong. Ik denk 4D gezien dat niet zozeer de 3D beweging van belang is, maar de 4D beweging. Dat wil zeggen de oorsprong ligt altijd terug in de tijd en terug in de tijd is een ruimte die niet langer existeert. Dat wil zeggen dat nooit maar dan ook nooit terug gegaan kan worden naar een oorsprong. Dat zal de voornaamste reden zijn dat ook in de 3D wereld voor 3D oorsprongen spiraliserende bewegingen en geen exacte herhalingen voorkomen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 okt 2014, 14:25

Maar goed over de oorsprong. Ik denk 4D gezien dat niet zozeer de 3D beweging van belang is, maar de 4D beweging. Dat wil zeggen de oorsprong ligt altijd terug in de tijd en terug in de tijd is een ruimte die niet langer existeert. Dat wil zeggen dat nooit maar dan ook nooit terug gegaan kan worden naar een oorsprong. Dat zal de voornaamste reden zijn dat ook in de 3D wereld voor 3D oorsprongen spiraliserende bewegingen en geen exacte herhalingen voorkomen.
Dat klopt wel en is in notendop meteen dat wat in de lezingen betoogd wordt. Alleen werd het nooit zo geformuleerd.
In het biologische en in kristalvorming is dat dan in combinatie met groei.

En het bekende zeer algemene korrelige van de materie op alle niveau's is van belang: nergens een continuüm.

In verband hiermee worden oude wiskundige holismen van gulden snede, zuivere cirkels e.d. hiermee onderuitgehaald, die mens vroeger wilde projecteren op de empirische verschijnselen. Ook dat alle symmetrieën een asymmetrie vertonen om nog een oude koe uit de sloot te halen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten