Iets over de filosofie van Harry Mulisch

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Iets over de filosofie van Harry Mulisch

Bericht door yopi » 09 nov 2010, 14:37

Het filosofische De compositie van de wereld (1980) betekent wellicht een keerpunt op de grens van de jaren tachtig.

Eigenlijk is Mulisch' hele oeuvre terug te voeren op een allesbeheersende artistieke conceptie, die in wezen tevens een mens- en wereldconceptie is en die feitelijk al in Voer voor psychologen tot ontwikkeling is gebracht. Het kunstwerk biedt de enige mogelijkheid de werkelijkheid te kennen. De kunstenaar herschept de aarde tot `tegenaarde' en pas door die artistieke interpretatie krijgt de werkelijkheid zin. Hiermee hangt samen de overtuiging dat de taal over de magische potentie beschikt om die creatio tot stand te brengen, zoals in haar ook de macht tot vereeuwiging opgesloten ligt. Een dergelijk mythisch-religieuze taalopvatting reikt terug tot de Griekse en Egyptische oudheid. Voor Mulisch is de Griekse mystieke filosoof Pythagoras in de eerste plaats een kunstenaar, schepper van de eerste `artistieke kosmografie', terwijl diens leerling Philolaos en later vooral de Egyptische godheid Thoth de oerbeelden zijn van de schrijvende, dus zingevende mens. Typerend voor deze visie is in dit verband dat intuïtie en rationele exactheid, zoals bij Philolaos, elkaars noodzakelijke complementen zijn. Ongetwijfeld vloeit deze overtuiging voort uit een fundamenteel paradoxale, on-aristotelische werkelijkheidsopvatting die hij deelt met de natuurfilosoof Heraclitus, volgens wie iets tegelijkertijd kon zijn en niet-zijn. Daaruit is tevens Mulisch' voorliefde voor alchemistische symboliek verklaarbaar. De alchemie was immers de laatste voor-empirische wetenschap waarvoor intuïtie en weten in elkaars verlengde lagen. Zoals voor de alchemist het proces in de microkosmos van de retort een analogon vormde van zijn eigen geestelijke groei en zo tot een mystiek inzicht in het bestaan kon leiden, zo is in Mulisch' visie het kunstwerk een middel tot verheldering van het bestaan. Niet overigens doordat het dit `verklaart', maar juist doordat het het onbenoembare mysterie daarvan in verhevigde vorm voelbaar maakt: `Het beste is het raadsel te vergroten' (Manifesten, 1958). Symbool voor dit levensraadsel is de vermeende grondlegger van de alchemie, de `opvolger' van de Egyptische Thoth Hermes Trismegistus. Het bijzondere van Mulisch is dat hij deze esoterische leren, nl. neoplatoonse mystiek en alchemie, bruikbaar maakt voor de opbouw van een hoogst persoonlijke artistieke mythe die eigen leven en eigen tijd plaatst in de continuïteit van een eeuwenoude, in het kunstwerk weer geactualiseerde traditie.
Misschien dat iemand hierdoor interesse krijgt om iets van hem te lezen.
Of opnieuw te lezen. Zelf ben ik niet zo'n fan van Harry Mulish. Maar ik ben misschien bevooroordeeld omdat je in mijn jonge jaren hem niet goed mocht vinden ..
Propria Cures: "Bestrijd het leed dat Mulisch heet"
en Gerard Reve: "Harry Mulisch, nix als vullis"
e.d.

De compositie van de wereld was voor mij een boek waar ik ook niet doorheen kon komen. Verder vond ik het ook weer een samenstelling van elders gelezen zaken. Waarmee ik niet wil zeggen dat Harry Mulisch het niet allemaal goed doordacht had en er serieus naar leefde ..

http://www.dbnl.org/tekst/bork001nede01 ... 1_0915.php

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 nov 2010, 20:02

yopi schreef:De compositie van de wereld was voor mij een boek waar ik ook niet doorheen kon komen. Verder vond ik het ook weer een samenstelling van elders gelezen zaken. Waarmee ik niet wil zeggen dat Harry Mulisch het niet allemaal goed doordacht had en er serieus naar leefde ..

http://www.dbnl.org/tekst/bork001nede01 ... 1_0915.php
Heel herkenbare gedachte.. ooit ook het boek in huis gehad, maar ik kon er maar niet echt lekker inkomen

voor de rest echt jarenlang alles van Mulisch verslonden :) Fijne boeken vond ik het zelf altijd wel..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 3
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 nov 2010, 13:04

Het geschreven werk van Mulisch is de actuele vorm van zijn werkende potentie.

De enige literatuur die ik ooit echt gelezen heb, was ´voer voor psychologen´ Dit maakte me gelijk tot Mulischfan. Die man is schrijver. En hij schreef op, datgene dat hij moest opschrijven. Anderen - ik bijvoorbeeld - zijn lezers. En die lezen uit Mulisch wat zij moeten lezen.

Schrijven en Lezen. Produceren en Consumeren. Ook al consumeren de lezers slecht of goed, er wordt geconsumeerd ...en ook al produceert de schrijver slecht of goed, er wordt geproduceerd. Werking en Inwerking. Potentie en Actie.


Dat is wat hij -mij- doet.

Ik vind hem geniaal en niet arrogant en tegelijk simple-as-can-be.
Laatst gewijzigd door ziznl op 10 nov 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

as.
Posts in topic: 2
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 nov 2010, 11:27
Contacteer:

Bericht door as. » 10 nov 2010, 13:27

Mulisch was een begenadigd romanschrijver. Zijn werk 'De compositie van de wereld' werd echter door de academische filosofische wereld afgekeurd en terzijde geschoven. Ter verkrijging van een eretitel, werd er speciaal voor Mulisch een tijdelijke universiteit opgericht in een filosofiecafé te Amsterdam, welke na de inauguratie terstond weer werd opgeheven.

Persoonlijk zie ik het niet zitten om me in dat boek te verdiepen doordat het
erg dik is en het door weldenkende academici reeds naar de prullenmand is verwezen.

Ik doe er verstandiger aan eens 'De Aanslag' te gaan lezen, want dat veel gelezen boek van Mulisch vormt een hiaat in mijn culturele bagage.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 3
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 nov 2010, 14:40

as. schreef: het door weldenkende academici reeds naar de prullenmand is verwezen.
!TIP! Laat je eigen unieke oordeels- en denkvermogen niet zomaar door weldenkende academici buitenspel zetten! Makes you braindead.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

as.
Posts in topic: 2
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 nov 2010, 11:27
Contacteer:

Bericht door as. » 10 nov 2010, 15:08

Niet zomaar. Het autoriteitsargument is hier slechts een bijkomend gelegenheidargument. De dikte gaf de doorslag. Ik heb meer te doen dan alleen lezen, als het ff kan lees ik zaken die een grote kans hebben om voor mij van enige waarde en betekenis te zijn. Die kans verkleint na dergelijke oordelen en het boek blijft even dik.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 3
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 11 nov 2010, 19:05

as. schreef:Niet zomaar. Het autoriteitsargument is hier slechts een bijkomend gelegenheidargument. De dikte gaf de doorslag. Ik heb meer te doen dan alleen lezen, als het ff kan lees ik zaken die een grote kans hebben om voor mij van enige waarde en betekenis te zijn. Die kans verkleint na dergelijke oordelen en het boek blijft even dik.
Hmmm...duidelijk...

Mijn rationele verstand zegt iets anders: Waarde en betekenis zijn niet te plannen of (statistisch) te voorspellen.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten